ISLAND 930 - 1262

Sagaya Island var fra r 930 til 1262 en velfungerende fristat.
Dette er ett historisk fakta som ikke kan benektes, og fristaten fungerte faktisk utmerket i nesten 300 r.
Opprinnelig bestod befolkningen p Island av politiske flyktninger fra Norge.

Fristaten Island var ett velordnet samfunn, med ett fungerende rettsystem.
Rettssikkerheten til folket ble ivaretatt uten noen sentral statsmakt.
Av alle de steder p jorden der man som vanlig allmue kunne oppholde seg i middelalderen, var Island det tryggeste og mest rettferdige samfunnet bo i.

Men si 1262valgte islendingene selv opplse fristaten.
Islendinger flestvalgte sverge sin troskap til den norske kongen.
Straks etter ble Magnus Lagabtes landslov innfrt i Norge, en lov som slo fast noen siviliserte rettsprinsipper.

Hva vargrunnen til at islendingene valgte slikde gjorde i 1262?

Man kan argumentere for atfristatens sammenbrudd kom p grunn av at nettverkshoringen kom helt ut av kontroll.
Vi ser at storfolkene og deres lakeier p Island begynte med bende og vri p lov og rett, ogunder sin ugjerning til slutt ikke lenger mtte effektiv motstand, fr all denne kvasi-legale tyningen til overklassen av vanlige folk ga seg utslag i kaos og folkelig oppstand mot undertrykkelsen.
Kaoset og urettferdigheten gjorde at folket i fristaten s seg mer tjente med norsk styre, enn de s seg tjente med bli utnyttet av sine egne lokale nettverkskamerater.

Likhetene mellom historien om islendingenestapte fristat,og nettverkshoringen til nettverkskameratene i Norge anno 2008 ertemmelig penbare.
Vi ser ogs her i Norge i dag ett forfall i lov og orden, og vi ser videre mye temmelig kunstige og medieskapte konflikter.
Alt dette skjer i Norge mens en liten nettverksklikk bedriver en kvasi-legal berikelse av seg selv og sine for folkets regning.

Jeg tror at det kte konfliktnivet p Island, som befolkningen i fristaten fant s utlelig at de frivillig oppga sin selvstendighet til Norge for f orden og ro i landet,var ett av flere symptomer p noen bakenforliggende rsaker til problemene (for eksempel nettverkshoring) og ikkeselve rsaken til sammenbruddet p Island alene.

Ting henger sammen. En dag hper jeg at ogs "borgerlige" folk skal skjnne det.
Da kan kanskje endelig skikkelige og rlige folk f g sammen om en opprensing i alt svineriet vi ser i verden.

Hatet mellom tilhengerne av konomisk liberalisme og tilhengerne av blandingskonomi, er ett kunstig skapt hat.
Dette er ett kvasi-hat som kun overklassen og politiske broilere og nettverkshorer tjener p.
Verden er ett ille sted, men det gr ann gjre denlittbedre, ved samarbeid.

Hatet mellom innvandrere og innfdte nordmenn er ogs ett kunstig og medieskapt kvasi-hat.
Slik ser jeg p tingene, og om enn s lenge s fr jeg lov til det.

Tankepolitiet kommer nok snart.

Jeg har talt.

Kommentarer:
Postet av: Hvdingen

Jeg foregriper her historiebenekternes selektive virkelighetsoppfatning med pvise at historie ikke er fortellinger om Ringenes Herre (bare kjedeligere) men er ting som rent fysisk og faktisk har skjedd i vr turbulente verden.

Empiri svikter sjelden.
Fleri svikter alltid.

Postet av: Hvdingen

Vi ser p slutten av eksistensen til fristaten Island at nr mektige privatpersoner lykkes (ved hjelp av den katolske kirken) til f en urettmessig beskatningsrett over vanlige folk, begynner disse "storfolkene" med bende lov og rett til egen fordel ved hjelp av sine nye midler til bestikkelser.
Og "storfolkene" ker fortlpende og radikalt sin egen personlige velstand, p direkte bekostning av folket i fristaten.

Man kan med rette snakke om at lov ble ulov.
Dette ender med ulykke for Island, ja, til slutt ender det med ulykke for nettverkskameratene selv ogs.

Maktballansen som klarte holde fristaten funksjonell i cirka 300 r ble tippet over av kirkens innblanding i Islands indre anliggender.

25.mar.2008 @ 19:18
URL: http://www.mises.org/story/1121

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/trackback/ping/5761999